Wednesday 9 May 2012

GAMBAR TEKNOLOGI DAN INOVASI

1. DIGNITY BED



Katil + Mangkuk Tandas.. Pelik tapi benar..Katil ini digelar Dignity Bed oleh perekanya yang bernama Enda Thomas. Ekceli katil ini memang sesuai diaplikasikan di Hospital untuk para pesakit. Mereka tak perlu nak bersusah payah untuk bangun dari katil dan pergi ke tandas lagi. Hanya dengan tekan butang, mangkuk tandas akan terkeluar secara automatic.



2. HANDHELD ECG

Mesin ECG pegang tangan sendiri.Mesin ECG kecil ini mempunyai Primer STM32 yang membolehkan anda hanya tekan ibu jari anda pada elektrod untuk melihat surih ECG anda pada paparan LCD kecil. Mengeluarkan bunyi bip apabila ia mengesan nadi dan menunjukkan kadar degupan jantung anda dalam format perpuluhan di sudut atas kiri paparan.


3. IPHONE MONITOR
Pesakit kencing manis yang tidak suka dengan ujian darah setiap hari mungkin mempunyai pilihan lain. Sekumpulan saintis merangka glukosa iPhone monitor baru yang boleh menguji paras glukosa darah melalui "tatu nano". Saintis dari Universiti Northeastern di Boston merangka teknologi baru ini. Untuk membuat tatu nano, satu penyelesaian yang mengandungi polimer nanodroplets pewarna pendarfluor disuntik ke dalam kulit, tetapi pada lapisan cetek daripada tinta tato dan direka untuk mengelupaskan dari masa ke masa, apabila terdedah kepada glukosa atau natrium, sebagai contoh, zarah berpendar. (particles fluoresce). Dengan menggunakan iPhone, pesakit diabetes boleh menekan telefon terhadap kulit mereka dan mengimbas perubahan dalam peringkat pendafluoran,.iPhone hanya mengambil imej tatu itu, kemudiannya dianalisis pada komputer untuk mengetahui tahap gula dalam darah.



4. SKIN VITAL SIGN


Sensor begitu nipis ia boleh dipakai dengan selesa pada kulit. Memantau tanda-tanda penting pesakit tidak lama lagi boleh menjadi mudah seperti melekat pada sebuah patch kecil, tanpa wayar serupa kepada tatu sementara. (Pic dan video). Menghapuskan pendawaian besar dan elektrod yang digunakan dalam monitor semasa akan membuat peranti yang lebih selesa untuk pesakit. Hasilnya adalah sensor yang cukup fleksibel untuk bergerak dengan kulit dan akan mematuhi tanpa pelekat.peranti ujian boleh dipakai pada kulit sehingga 24 jam.
 


5. VEINVIEWER


VeinViewer menggunakan teknologi tidak kelihatan, cahaya infra merah terdekat untuk mengenalpasti dan mencari urat, mengunjurkan lokasi mereka terus ke atas permukaan kulit. Bagi pesakit yang kritikal datang ke hospital dan mempunyai darah yang disediakan, masih ada harapan.Teknologi baru ini akan membuat ia lebih mudah untuk mengesan urat bagi tujuan mengambil darah dan memasukkan IV. Kesakitan tersebut dikaitkan dengan mengambil darah atau memasukkan IV sering disebabkan oleh jarum yang salah arah ke dalam vena. VeinViewer, mengurangkan kemungkinan bahawa pesakit akan dicucuk jarum untuk mencari vena dengan banyak.VeinViewer amat bermanfaat untuk kanak-kanak, yang urat sering sukar untuk dikesan.



6.SKIN GUN

“skin gun” boleh menyembur kulit yang terbakar dan sembuh dalam beberapa hari. Teknologi sel stem ini boleh menyembuhkan sehingga  2nd degree kebakaran.
 
 
7. SMARTPHONE ULTRASOUND

probe ultrasound berasaskan USB dengan teknologi Smartphone baru. Hasilnya ialah mesin ultrasound membolehkan doktor menggunakkannya dikawasani terpencil untuk mendapatkan imej buah pinggang seseorang, hati, pundi kencing, mata, urat dan arteri untuk mengesan sebarang masalah. Ini boleh menjadi satu kejayaan besar bagi negara-negara membangun, di mana lebih 70 peratus daripada rakyat tidak mempunyai akses kepada peralatan perubatan yang diperlukan seperti imbasan MRI atau pengimbas CT.



8. NANOCOMPOSITE CONTACT LENSES


Teknologi ini menggantikan keperluan untuk pesakit kencing manis untuk mengambil darah untuk menguji darah / tahap gula, ini teknologi yang dibangunkan oleh profesor Kimia dan Kejuruteraan Biokimia di University of Western Ontario, Jin Zhang, menerapkan nanopartikel ke dalam kanta hidrogel, yang bertindak balas dengan molekul glukosa yang dijumpai dalam air mata dan menyebabkan tindak balas kimia yang satu perubahan warna mata. Ini kanta sentuh yang dibuat khas untuk pesakit kencing manis akan terus mengingatkan mereka kepada paras glukosa mereka hanya dengan melihat di cermin.



9. ROBOTIC SURGEONS


Walaupun mereka telahpun wujud sejak akhir tahun lapan puluhan, robot perubatan semakin digunakan untuk membantu dalam pembedahan, mengurangkan bahaya kesilapan manusia dan memberi laluan kepada proses yang lebih tepat untuk melaksanakan tugas-tugas yang rumit. Model robot berkelakuan serupa dengan lengan seseorang, membolehkan berulang-ulang, tindakan terkawal, yang dilantik oleh pakar bedah dari komputer. Robot perubatan telah digunakan dalam pembedahan kardiotorasik, kardiologi dan elektrofisiologi, pembedahan gastrousus, ginekologi, neurosurgeri, ortopedik, pediatrik, radiosurgeri untuk merawat tumor, dan urologi untuk membuang kelenjar prostat kanser, membaiki buah pinggang.





10. CIP NEUROPROSTHETIC


Cip neuroprosthetic untuk mencegah sawan dan mengawal anggota palsu dengan minda. Penyelidik di Universiti Florida membangunkan peranti yang boleh mentafsirkan isyarat dalam otak dan merangsang neuron untuk melaksanakan dengan betul. Tujuan awal teknologi ini adalah untuk membetulkan keadaan seperti lumpuh dan sawan. Cip akan diimplan terus ke dalam tisu otak, di mana ia boleh mengumpul data daripada isyarat, nyahkod mereka, dan merangsang otak untuk berfungsi dengan baik.



11. NANOPUMP

Sebagai pesakit kencing manis adalah tidak menyeronokkan, tetapi berbagai perubatan telah dibuat supaya penyakit ini lebih mudah diuruskan. Debiotech dan STMicroelectronics telah bekerjasama untuk menyampaikan Nanopump, alat yang bergantung kepada microfluidic MEMS (Sistem Mikro-Elektro-Mekanikal) teknologi untuk membantu menyuntik insulin ke dalam badan pesakit. Ia adalah kira-kira empat kali lebih kecil daripada pam hari ini, tetapi boleh memasukkan sehingga dua kali ganda jumlah insulin. Pam ini boleh menyuntik 200 nanoliters dadah, menawarkan kadar kebolehulangan yang lebih baik.



 12. POWERBREATHE

Siri K' baru POWERbreathe menawarkan yang terkini dalam teknologi latihan pernafasan elektronik. Peranti tangan inovatif yang dipegang secara automatik dan mengukur keperluan latihan pengguna dan menyediakan sesi latihan peribadi. Hasil latihan kemudian boleh dikaji semula untuk memantau peningkatan prestasi, termasuk peningkatan kekuatan otot pernafasan dan ketahanan diri.Dengan aplikasi saintifik terbukti yang terdiri daripada kegunaan perubatan (COPD, asma, emfisema dan sebagainya) untuk sukan berprestasi (latihan dan ujian).

No comments:

Post a Comment